Unieważnienie umowy frankowej zawartej przez przedsiębiorcę

Unieważnienie umowy frankowej zawartej przez przedsiębiorcę

Kwestionowanie umów frankowych zawartych przez przedsiębiorców

Przedsiębiorcy zawierający umowy w latach 2000 – 2011 nie mogą korzystać z dobrodziejstwa ochrony przed niedozwolonymi (abuzywnymi) postanowieniami umownymi. Czyli instytucji, która stała się podstawą kwestionowania umów frankowych przez konsumentów. Czy to oznacza jednak, że droga do kwestionowania umów zaciągniętych na sfinansowanie zobowiązań związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą jest zamknięta? Absolutnie, nie.

To, że mechanizmy indeksacyjne czy denominacyjne zawarte w umowach frankowych są abuzywne nie oznacza bowiem, że wykluczona jest ich kontrola pod kątem innych przepisów prawa. Jest to – owszem – bardziej skomplikowane. Będzie to najpewniej wymagać zaangażowania biegłego z dziedziny bankowości. Jednakże w świetle dotychczasowego doświadczenia Kancelarii, wiemy że opinie te są druzgocące dla banków.

Unieważnienie umowy frankowej zawartej przez przedsiębiorcę. Aktualne orzecznictwo

W konsekwencji w Polsce zapadają już pierwsze wyroki sądów gospodarczych unieważniające umowy „frankowe” zawarte przez przedsiębiorców! Dla przykładu tylko wskazać możemy na:

Więcej nawet! Sądy gospodarcze udzielają frankowiczom-przedsiębiorcom, którzy osiągnęli już w spłacie pułap „zwrotu” równowartości otrzymanego kapitału zabezpieczenia – w postaci zawieszenia obowiązku dalszej płatności rat – postanowienie Sądu Okręgowego w Szczecinie z dnia 01 lipca 2021 r. w sprawie o sygn. akt VIII GC 228/21

W podobnej sprawie wypowiedział się już także Sąd Najwyższy (pewnie o tym nie słyszałeś/słyszałaś?!) w wyroku z dnia 9 stycznia 2019 r. w sprawie o sygn. akt I CSK 736/17

Jesteś frankowiczem-przedsiębiorcą? Trzeba się spieszyć!

Nie zwlekaj jednak z procesem! Entuzjazm wynikający z ostatnich orzeczeń sądów trzeba ostudzić faktem, że w przypadku przedsiębiorców terminy przedawnienia roszczeń działają „na zasadach ogólnych”. Jeśli kredyt kredyt zaciągnąłeś/zaciągnęłaś 10 lat temu albo wcześniej – czas najwyższy, żeby zacząć działać!

Szczególne zasady przedawnień, które dotyczą konsumentów nie będą bowiem odnosić się do przedsiębiorców nawet jeśli ich umowy zaczną być powszechnie unieważniane przez sądy gospodarcze. Wynikają one z wyroków Trybunału Sprawiedliwości UE, które wyraźnie swój zakres zastosowania ograniczają do konsumentów.

Unieważnienie umowy frankowej zawartej przez przedsiębiorcę. Komu powierzyć sprawę? Gdzie udać się po pomoc?

Rozważnie jednak dobierz tego, komu powierzysz prowadzenie swojej sprawy. Nawet sprawy konsumenckie nie są wcale takie „zero-jedynkowe” jak niektórzy przedstawiają to w sieci. Rozważny wybór pełnomocnika jest kluczowy tym bardziej tutaj – gdzie już od samego początku trzeba dostrzec na istotne różnice między argumentami, z których korzystać mogą tylko konsumenci a argumentami, z których skorzystać mogą przedsiębiorcy.

Nasza Kancelaria w Gdyni i Wejherowie prowadzi sprawy frankowe przedsiębiorców klientów indywidualnych. Zapraszamy do kontaktu?